2010-09-24

Min onkolog ringde två veckor efter utsatt dag. Han är liksom alla i branschen överbelamrad med arbete och har inte tid att ringa när han inte har all information och egentligen inte kan säga något. Nu var allt på plats och han kunde berätta:

Den direktbehandling av levern som Professor Adam vill att jag genomgår vägrar Karolinska Huddinge att ge mig (Huddinge är regionens leversjukhus). Motiveringen är att jag har lungmetastaser, som de anser ska åtgärdas först. Professor Adam anser att detta är ett felaktigt resonemang, att levermetastaserna är direkt livshotande medan lungförändringarna kan vänta. Men så här är det i svensk cancervård, de lätta fallen tas om hand – de komplicerade får söka sig utomlands.
Min onkolog har även tagit upp lungförändringarna med Karolinskas Thoraxavdelning. Där är inställningen densamma, lungmetastaserna (eller vad det nu är) går inte att operera på grund av att de är för små. Det går inte heller att ta större bitar av lungorna får då blev det för lite lungvävnad kvar. Lite svårt att förstå resonemanget, men det ska finnas någon logik i det hela.
Det här är alltså moment 22. Man bollar mig mellan sig utan att någon egentligen vill göra något. Jag hoppas att det här inte beror på revirpinkning och prestige från svenska kirurger som sinsemellan tycker att ”har han Broberg gått till Rene Adam så kan väl fransmannen fixa resten också...”
En ljusglimt är att Universitetssjukhuset i Umeå är villiga att undersöka om det är tekniskt möjligt att direktbehandla min lever. De arbetar med en ny teknik som låter mycket avancerad. Ett brev har gått iväg till professor Lars Påhlman på Akademiska i Uppsala med förfrågan om direktbehandling, det är inte riktigt Påhlmans bord – men han har varit mycket vänlig vid de kontakter jag har haft med honom och Akademiska har en hög nivå på sin cancervård. Jag har även informerat Rene Adam om den svenska inställningen och bett honom undersöka om det går att behandla mig i Paris - vilket han har erbjudit flera gånger. Jag vill gärna veta kostnaderna då cellgift är mycket dyrt, varje behandling kostar tiotusentals kronor.

5 kommentarer:

  1. En ung kvinna som jag känner åkte till
    Paris till Raymond Pointcare sjukhus för en vecka sedan för behandling och kanske operation
    hon opererades för coloncancer 09 och har metastaser i lungor lever och sist stor tumör
    i magen som växer och hon samlar vätska i buken
    Franska kirurger vill hjälpa henne men hon måste bo där tre månader för att komma in i
    systemet annars kostar allt jätte mycket pengar
    hon fick PET-röntgen och Xeloda behandling
    och snälla mäniskor hjälper henne med bostad
    allt detta bara för sjukvården fungerar inte

    Kjäll jag tror att den direkt behandling i lever kan du söka privat i Sverige
    det finns pacjenter från andra EU-länder
    som kommer till Umeå
    lycka till
    /Sara

    SvaraRadera
  2. Vad är det för direktbehandlig? Sir Spheres, Sirtex?
    /Elisa

    SvaraRadera
  3. Hej igen :)

    Håller tummarna stenhårt här och den lille sina tassar. Nu måste det vända för dig och jag hoppas att Akademiska kommer med positivt svar angående behandling som de kunde erbjuda i Umeå, eller att Rene Adam har ett svar som inte är SÅ dyrt och att du i så fall kan åka ner dit igen.

    Änglakramar fyllda med styrka och hopp till dig

    SvaraRadera
  4. Hej Kjell!

    JAg beundrar din styrka och din vilja. Följer din blogg. Förlorade precis min mamma i dum cancer.. livet är hårt och tufft. Nu ska man försöka leva ett liv utan sin mamma. det är svårt:/

    Det kommer gå bra för dig

    kram

    SvaraRadera
  5. Kjell Broberg2010-10-05 07:17

    Det är precis därför jag kämpar så hårt för att överleva. För familjens skull.
    Kjell

    SvaraRadera