2010-09-05

Även jag kan bli nervös. Det ringer på mobilen och en röst säger: ”Det här är professors Adams sekretariat. Professorn vill prata med er.” En rad hemska alternativ far genom huvudet innan professorn kopplas in. Efter några minuteras ömsesidiga artighetsfraser (professorn är ju fransman…) säger han: "Vi ser på röntgen från i måndags att ni har en blodpropp i lungan! Ni måste sättas på antitrombosbehandling omedelbart, jag vill också att läkarna gör en ultraljudsundersökning av benen för det är troligen därifrån som blodproppen kommer. Det kan finnas flera proppar där."
Gulp, som man säger i tecknade serier. Jag sitter i ett hus på en halvö i Västerviks skärgård, 45 minuter från närmaste sjukhus, dessutom är jag ensam där med en kissnödig storpudel. Jag ringer till kontaktsjuksköterskan på Onkologmottagningen vid Danderyds sjukhus och ber henne lämna en kortfattad lapp till min onkolog som ringer upp direkt med strikta regler: ”Du åker direkt till akuten på Västerviks sjukhus och säger till läkarna att du ska sättas på en kur med Fragmin-sprutor. Det är väldigt vanligt att cancersjuka får blodproppar, vänta inte utan åk direkt innan proppen ger problem.”
OK, kissa pudeln och ringa hustrun som ändå skulle komma ned till Småland, nu får hon sätta sig i bilen direkt för ingen vet hur länge jag blir sittande på akuten och pudeln kan inte vara inlåst hur länge som helst.
Västerviks sjukhus har bra rykte och god statistik. Skillnaden är stor mot storstadssjukhusen, inga väktare på akuten, inget kaos, inga missbrukare som slåss med personalen. Bara ett lugn och en stor vänlighet, även om alla rum är upptagna av akutfall - elektriker som har fått elchocker, orienterare som har vrickat foten och några gamlingar som har varierande problem.
Till slut får läkaren tid med mig, jag försöker sammanfatta historien på några minuter vilket ju inte är lätt. "Kan vi lita på fransmännens röntgen?" frågar läkaren. ”Ja, absolut,” svarar jag och berättar att svenska läkare som har tittat på CD-skivorna jag har fått med mig hem från Paris har konstaterat att deras röntgenteknik är helt överlägsen den svenska.
”Bra,” säger läkaren, då behöver vi inte lägga tid på att röntga dig, jag skriver ut Fragmin som du ska ta varje dag så länge du har tumörer kvar! Det är inte heller någon idé att göra ultraljudsundersökning på dina ben, för hittar vi flera blodproppar är behandlingen densamma – Fragmin. ”
Fragmin är ett high-techpreparat som löser och förebygger blodproppar, problemet är att det måste injiceras, det finns inte i tablettform. Så nu tar jag själv en spruta varje dag för överskådlig tid framöver.
Det är inte särskilt svårt att ta sprutorna, nålen är så tunn att sticket knappast känns. Man ska ta dem i magen, men jag har så många operationsärr där att jag hellre tar dem i låret.
Jag har alltid försökt undvika ”piller” så mycket som möjligt, men nu behöver jag alltså Fragmin-sprutor varje dag, liksom Cozaar-tabletter, ett medel mot av behandlingen framkallat högt blodtryck. Förutom hela batteriet med Vichyvatten mot munsår, Proviva mot diarré och persiljeavkok mot blodbrist – allt förebyggande mot cellgifterna.
Sedan uppstår ett nytt problem, nämligen att både Fragmin och cellgifterna minskar antalet trombocyter i blodet – vilket är svårt att kompensera för. Möjligen kan kosten ha inverkan, annars är det bara transfusion som gäller. Men vi får ta den fighten när den kommer.
Jag undrar nu hur länge blodproppen funnits i lungan? När min onkolog berättade om utlåtandet från röntgen 12 dagar tidigare (ja, jag tjatar om svenska sjukhusens långsamma röntgenutlåtanden, varför ska det ta två veckor i Sverige när jag får ett utlåtande i Paris en kvart efter röntgen?) studsade jag när han räknade upp kvarvarande tumörer. Det var en för mycket i lungan! Kan det vara så att proppen satt där redan den 11 augusti, men tolkades som en metastas?
Oavsett detta ökar min beundran för Rene Adam. Det hade varit väldigt lätt att rycka på axlarna över en utlänning 150 mil norrut och dragit slutsatsen att de svenska läkarna hade kontroll på situationen. Istället ber han en av sina assistenter jaga rätt på mig och ser till att jag kommer till sjukhus.

6 kommentarer:

  1. Kämpa på Kjell, det är du ju bra på!!

    Orkar inte skriva nåt speciellt idag men återkommer.

    Sköt om dig!

    SvaraRadera
  2. Var stark!!! Du är en hjälte! Det finns fler som går igenom detta och du är en god förebild!!

    SvaraRadera
  3. Kjell jag fick fragmin i sprutor lång tid
    efter min operation,fick dom med mig hem
    konstig att du inte kände och hade ingen smärta
    det är säkert en liten propp
    din näst sista DT måste läkare kolla en gång till och det är bra att räkna proppar i benet
    om dom finns där
    kämpa på
    Sara.

    SvaraRadera
  4. Vad bra att det gick så bra och att behandling är igång. Du kände inget av proppen?
    Elisa

    SvaraRadera
  5. Hej! Brukar läsa din blogg men har inte orkat att skriva. Jag har själv fått tarmcancer och vet hur kampen är, ännu mer i ditt fall. Vill ge dig ett tips som jag fick i början av min quemo behandlingen. Det första biverkningar jag fick det var munsår. Det är att skölja munnen ett par gånger om dag med Aloe Vera Juice syreberikade från Hela Pharma och Aloe Vera tandkräm. Morgon/kväll skråppa tungan lätt och börsta, och under ett par gånger om dag skölja munnen så länge man klarar med Juice. Jag behövde aldrig tabletter och munn bedövningen. Nyligen har också min kusin fått tarmcancer, skickade allt till henne och hon har inte heller fått problem med munsår. Varför för vi inte såna tips på sjukhus? Det hade sparat oss ännu mer biverkningar.
    Jag hoppas av hela mitt hjärta att allt ska gå bra med din behandlingen och Försäkringskassan. Kram, Iara

    SvaraRadera
  6. Hej Kjell,

    Hoppas Fragminsprutorna hjälper och att dina biverkningar inte blir allvarligare än att du kan hantera dem senare - som du säger, den striden får man ta då!

    Tänker på dig var dag med en skyddande liten bön, trots att jag inte skrivit till dig. Är själv lite kassare än vanligt och då blir tyvärr vännerna lidande. Men jag lovar bättring :)

    Tusen styrkekramar <3

    SvaraRadera