2010-11-30

Det drar ihop sig till Parisresa. Idag var jag på Sankt Görans sjukhus och gjorde en koloskopi för att kontrollera en sista gång att det är bra passage genom grovtarmen. Så var det, skarven där tarmtumören satt en gång håller sina 20 mm som krävs för att ”produkten” ska passera normalt. Jag hoppas ju intensivt att professor Adam ska lägga ned min stomi när han ändå är inne och mekar med min lever.
Trevligt med ett sjukhus som Sankt Göran där alla är vänliga och både utrustning samt lokaler är i gott skick. Fräscht och nymålat, inte slitet och nedkört.
Professorn ville också sätta in en port för direktbehandling av levern efter att alla tumörer har tagits bort. Men jag kan bara konstatera att ingen i Sverige vill ge mig direktbehandlingen och att göra det utomlands kostar för mycket. Min lever har nu kostat mig som en fabriksny Porsche 911, men jag mår ju fortfarande bra och är hellre vid liv än att vara en död ägare till en tysk sportvagn…
Alltså blir det start av konventionell behandling någon gång efter trettonhelgen, i alla fall har min onkolog och jag kommit överens om det. Frågan är vilken behandling, med Folfix (oxaliplatin) som ger mig ännu mer neuropati eller med Folfiri som jag tycker inte biter tillräckligt bra. Min onkolog höll dock inte med om det sista, han tycker att om sjukdomen hålls i schack och inte ökar eller sprider sig så är resultatet godkänt. Han föredrar det blygsammare resultatet framför att ta risken för ytterligare problem med känseln i händer och fötter. Samtidigt skulle han gå igenom alternativen med sina kollegor och se om det fanns ett tredje alternativ.
I ottan på måndag morgon flyger jag till Paris, klockan 12.00 träffar jag narkosläkaren på Hopital Paul Brousses levercentrum C.H.B. och tre timmar senare professorn. Tisdag klockan 15.00 checkar jag in på sjukhuset (för en massa förberedande jox) och tidigt på onsdag morgon tar professorn och hans team fram knivarna. Jag hoppas att det går lika bra som operation nummer 2, för nummer 1 vill jag helst inte uppleva igen. Den gången tog operationen 12 timmar och det gick åtskilliga dagar innan jag var i gångbart skick. Jag hoppas vara på benen och utskriven efter en vecka, professorn brukar vilja ha mig i närheten ytterligare några dagar för säkerhets skull – så det blir Novotel igen. Där finns det trådlöst bredband och jag ska skriva ett inlägg på bloggen direkt...

9 kommentarer:

  1. Lycka till i Paris.

    SvaraRadera
  2. Lycka till med operationen! Håller tummarna för att nedläggning av stomin blir av också. Jag följer din resa!

    Varma hälsningar från en bloggläsare (som är dotter till P i Täby som också har varit hos professor Adam)

    SvaraRadera
  3. Hej! Brukar läsa din blogg men har inte gett mig till känna här tidigare. Nu måste jag skeiva LYCKA TILL o jag håller tummarna att allt går bra! Kram Mia Johansson

    SvaraRadera
  4. Hej Kjell
    Håller alla tummar. Det vet du!
    Kram Lotta vimmelmamman gray

    SvaraRadera
  5. Kjell,
    Du är ta mig tusan helt otrolig. En gång skrev du till mig om den envetna och ilskna släktingen som inte ”har alla indianer i kanoten”. Som du tyckte rimligtvis borde ha lagt näsan i vädret för länge sedan på grund av sin negativa inställning till livet, men som ändå är vid så god vigör trots hög ålder.
    Jag tror du kan tacka din lyckliga stjärna och konstatera att den där tjurskalligheten har gått i arv till dig. Det är naturligtvis den som har burit dig under din resa.
    Dessutom är vi många som är tacksamma för alla hjul du har satt i rullning i och med att du mitt uppe i allt tar på dig rollen som den omöjliga men exceptionella patienten som får den svenska skolmedicinen att skruva på sig besvärat och förhoppningsvis i slutänden genomföra några förändringar. (Tja, det kan ta tid. Det finns ju något som heter prestige). Du bereder vägen för andra sjuka så de slipper ta fighten
    Du är en förebild. Du är värd ett pris av något slag…

    SvaraRadera
  6. Kjell Broberg2010-12-05 05:25

    Till P:s dotter: Din far är en trevlig person, vi hoppas att han blir helt frisk så småningom.
    Till Läkemamman: Jag blev lite överraskad, men banne mig om du inte har rätt! Jag har nog ärvt min fasters tjurskallighet, om än inte hennes negativa inställning.
    Till er alla: Tack för alla vänliga kommentarer. Imorgon klockan 05.00 hämtar taxin mig, Paris och operation nästa!

    SvaraRadera
  7. Lycka till Kjell!!! En jätte kram till dig och din familj //Mirjana

    SvaraRadera
  8. Tänker på dig Kjell, och önskar all lycka till nu med operationen på onsdag!!
    Hoppas få höra av dig snart igen efteråt, här eller mailen, hur allt gått och går med dig!
    Skall maila "kontakten" du gav mig för ett tag sedan :) bestämde mig nu i helgen för att nu är det nog dags.

    Enorm styrkekram, finns där med dig i tanken!

    SvaraRadera
  9. "Godmorgon" Kjell!

    Hoppas att operationen gick bra och att du är vaken nu och övar din franska med trevlig personal.

    kram//Mirjana

    SvaraRadera