2010-01-19

Hemma i svensk vinter igen. Det kommer ett brev från Försäkringskassan med det väntade avslaget på min begäran om ersättning för den första operationen. Motiveringen har den ”försäkringsmedicinska rådgivaren”, läkaren Peter Dahl, givit som svar på första frågan i ett formulär:
”Behandlas sjukdomen/tillståndet inom vårt allmänna sjukvårdssystem i Sverige?”
Peter Dahls svar förbryllar: ”Nej, i den situation/medicinska tillstånd den försäkrade befann sig i utförs ej motsvarande åtgärd i Sverige. Vilket framkommer i de svenska journalhandlingarna.”
Det här känns som man blandar äpplen och päron. Behandlas sjukdomen i Sverige? Ja, tydligen – men inte i mitt fall för jag är/var för sjuk. Min kompis juristen tvivlar på att läkaren har rätt att göra skillnad mellan meningsfull och icke meningsfull behandling. Försäkringskassans behandling känns lite märklig, men jag väntar med att begära omprövning innan jag har skickat in begäran om ersättning för operation nummer 2. Det blir enklare för alla parter om de två ansökningarna får slås samman och överklagas som en.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar