2012-02-07

Strax före jul kontaktade Expressen mig. De ville ha en debattartikel om vården utomlands. Jag föredrog att vänta tills domen mot Försäkringskassan vann laga kraft, men igår var tiden mogen: Läs artikeln här Expressen
Tillspetsad rubrik och diverse floskler, men det viktiga är att informera om de gränser som sätts inom svensk cancervård. Bloggläsaren Tanja berättade för mig om de bakomliggande ekonomiska strukturerna, hur Socialstyrelsen avgör vad som är godkända operationer och att Landstinget inte betalar för sådant som går utanför detta. Det kallas för evidensbaserad vård, att allt ska baseras på vetenskap och beprövad erfarenhet. Det låter ju tryggt och bra. Men evidensbaserad vård gäller även i de flesta andra länder, ingen myndighet eller försäkringsbolag vill betala för chansartad vård.
Grundorsaken är alltså Socialstyrelsens bedömning som verkar ha fastnat i 80-talets teknik. Om en svensk kirurg tar ut svängarna för att rädda patienter riskerar hans sjukhus stå utan ersättning.
Som jag nämnde har domen mot Försäkringskassan vunnit laga kraft utan att motparten har begärt prövningstillstånd. Mitt ombud har tagit kontakt med Försäkringskassans jurister, men har ännu inte fått något svar. Det brådskar förstås inte att betala ut pengar efter ett nederlag i Förvaltningsrätten...
Min mage börjar lugna ned sig efter stominedläggningen. I början hade jag en dag då jag undrade om det ändå inte var bättre med en påse på magen – jag satt sex timmar på toaletten med korta pauser. Nu är det betydligt lugnare och det är bara några timmar jag helst håller mig i närheten av en toalett.
Däremot är det lite trögt att få upp konditionen igen. Så här i backspegeln kanske det var lite väl hårt att vara med om tre relativt stora operationer på fyra månader, jag är ju inte helt ung längre.

11 kommentarer:

  1. Claes Lagergreen2012-02-07 07:30

    Hej Kjell
    Ditt senaste inlägg på bloggen känns stimulerande jag har nu skickat in mina journaler till Prof. Adam och imorgon skall jag skicka blodvärden och röntgen sen får jag hoppas på en lika snabb handläggning som du fick. Tack för ditt tips om Bernadette Vikman hon har varit mycket hjälpsam
    Claes

    SvaraRadera
  2. Kjell DU är fantastiskt med din positivitet..information och hjälp DU gör STOR skillnad
    DU är en sann KÄMPE alla lycka till DIG
    Kramar från Oss I Gävle

    SvaraRadera
  3. Trevligt att höra att det blev bra för dig men det är många som dör i den svenska urusla cancervården. 1 december blev min pappa ett offer när de upptäckte att han hade gallcancer gav läkarna upp. När han blev sämre så skyllde de på att det var cancern som hade spritt sig. När han dog visade obduktionen att han inte dött pga cancern utan pga en propp i lungan. Vården hade även glömt att ge honom hans blodförtunnande medicin. Den jättestora tumören som var så stor så att det inte var nån ide att sätta in behandling enligt läkarna visade sig vid obduktionen inte vara så stor. Däremot hade han haft en sten i gallan på 4x8 cm som läkarna hade tolkat som en del av tumören. sista veckorna pappa levde så hade han hittat på ett eget smeknamn på den ansvariga läkaren Dödgrävaren.

    SvaraRadera
  4. Som sagt, Vad hade vi andra gjort utan föregångare som dig. För det är verkligen inte lätt att komma någon vart men tillsammans och med hjälp från varandra blir det så mycket lättare. Så tusen tack för all hjälp du ger alla oss andra som följer efter i dina spår.Vi hade inte heller levt utan din hjälp!
    Karin

    SvaraRadera
  5. Vilket lyft att läsa din debattartikel! Vilken kämpe du är! Vi måste ha kämpar som Dig som går före och banar väg. Önskar dig allt gott.

    SvaraRadera
  6. Du har gjort ett otroligt bra jobb med att skriva denna blogg när du samtidigt har varit så sjuk. När jag läser igenom din blogg, blir jag också ledsen när jag tänker på min mamma som avled i lungcancer för över ett år sedan. Jag hade alltid en svag känsla av att hon inte fick full uppmärksamhet av Danderyd och KS. Hon liksom avskrevs som ett hopplöst fall - 63 år gammal och en tumör i lungan. Hon hade samma problem med neuoropati. Visste inte att det kunde har hindrats med speciella vantar och strumpor. Försäkringskassan. Hur många sjuka människor orkar kämpa emot deras beslut? Tragiskt. Jag håller tummarna för dig och din hälsa.

    SB

    SvaraRadera
  7. Hej! Underbart att du berättar öppet, kompis.
    /dr Björn Bragée

    SvaraRadera
  8. hej kjell!
    mitt namn är christine. jag undrar om du har kunskap om följande: vilket sjukhus i sverige är bäst på tunntarmscancer? ska jag vända mig till akademiska i uppsala?
    /en trettioårig tjej som kämpat i fem månader bara för att få en somatisk diagnos...

    SvaraRadera
  9. Tack vare din blogg fick jag lära mig att det fanns något som hette "Second opinion" Det har gjort att vi tagit oss vidare i kampen mot denna skitcancer som drabbat oss.
    En vändning som gav oss hoppet åter även om vi har det fortsatt tufft.
    Tack för din öppenhet att berätta och sprida kunskap. Jag försöker berätta vidare i min blogg.
    Stor styrkekram till dig och fortsätt din kamp !!!!

    SvaraRadera
  10. Hej Kjell!
    En mycket bra artikel i expressen, det måste komma ut till allmänheten hur den svenska cancervården verkligen fungerar. Tack för all hjälp som du gett genom att skriva om dig själv,den hemska sjukdomen (cancer) och de STORA bristerna inom svensk vård.
    Önskar dig allt gott!
    /Catharina

    SvaraRadera
  11. Fantastisk blogg du har, vilken kämpe du är.
    Jag hoppas verkligen du blir helt frisk!!!
    GLAD PÅSK!

    SvaraRadera