2012-01-17

Så var stomin nedlagd. Det gick snabbt och relativt smärtfritt på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Jag blev inlagd i ett enkelrum på grund av mina tyska äventyr, alla är rädda för multiresistenta bakterier och i Freiburg eller Paris blir man lika ängslig som i Uppsala när Broberg har korsat gränserna. Precis som tidigare var alla prover OK och efter två nätter i splendid isolation med egen toalett flyttades jag ut till en fyrsal med en enda toalett. Lite märkligt arrangemang på en tarmkirurgisk avdelning kan man tycka, speciellt eftersom det också fanns ett sällan använt tvättrum till varje sal där man borde kunna installera en ytterligare toalett för en låg kostnad.
Det var professor Påhlman själv som opererade mig, som alltid när duktiga hantverkare är i farten så behövs lite smärtlindring. Redan dagen efter kunde jag sluta ta Alvedon. Nu har jag ytterligare ett ärr på magen, men det här är snyggt som attan med exakt millimeteravstånd mellan stygnen och rakt som en linjal. Tarmen kom igång dag 2 och därefter tillbringade jag mycket tid på den hårt frekventerade toaletten. Sedan har kolon lugnat ned sig och nu är jag snarare trög i magen och ska börja ta Laktulos för att normalisera tillståndet. Det här pendlandet mellan lös och hård avföring är tydligen vanligt innan tjocktarmen börjar fungera normalt.
På den här kirurgiska vårdavdelningen låg också riktigt sjuka patienter. En kvinna i min egen ålder var smal som en sticka, hon hade ingen aptit och klarade inte av att äta på grund av biverkningarna av kemoterapin. En pensionerad idrottslärare berättade att han alltid hade varit i fysisk toppform, aldrig rökt eller nyttjat alkohol, nu hade han prostatacancer spridd till skelettet, fått testiklarna bortopererade och kunde bara se fram mot tunga cellgifter innan döden befriade honom. Det är så sorgligt!
Försäkringskassan har ryckt upp sig. Igår kom en skriftlig bekräftelse på att jag får ersättning för mina två operationerna av lungmetastaser i Freiburg. Visserligen inte hela beloppet och till dålig växelkurs, men jag tjafsar inte utan accepterar. Försäkringskassan har ännu inte begärt prövningstillstånd för domen i Förvaltningsrätten som gav mig rätt till ersättning för de två första leveroperationerna i Paris, men de har ytterligare 10 dagar på sig.

11 kommentarer:

  1. Härligt att stomin är nerlagd nu. Vårdavdningarna 70a o b 1/2 på akademiska är ju ingen höjdare om det nu är där du huserat. Dessutom ont om duschar så det var kö för tvätt inför op när jag låg där.

    SvaraRadera
  2. Din alldeles egna kämpar glöd ger mej inspiration och värme. Man ska ALDRIG ge upp.Tack till dej och en stor varm Kraam

    SvaraRadera
  3. Hej Kjell
    Det låter som du är på rätt våg det är otroligt vilken förmåga kroppen har att återhämta sig. Jälv väntar jag på utskrift av mina journaler för att kunna få dom översatta till franska och sen gå vidare till Prof. Adam

    SvaraRadera
  4. Hej
    Jag är så glad för din skull!
    Du är en klippa

    Kramar
    Jonas och Susanna Trollhättan

    SvaraRadera
  5. Underbart att läsa din blogg och hoppas du blir frisk från din spridda cancer. Min pappa gick bort nyligen då hans cancer spridit sig til hjärnan men i ditt fall man blir ju bara förbannan på kirurgerna i sverige som inte opererar när möjligheter finns. Rene Adam verkar ju ha det som svenska kirurger saknar. Lycka till framöver.

    SvaraRadera
  6. Fantastiska nyheter! Jag hänvisar många till din blogg, var sej det gäller krångel med försäkringskassan eller tunga sjukdomsbesked. Du är sinnebilden för när envishet lönar sej!

    SvaraRadera
  7. Hej Kjell :)

    Nu var det länge sen igen och jag vill önska dig och din familj en riktigt GOD fortsättning på 2012!

    Skönt att op gick bra, hoppas det håller i sig nu så att du får en chans att återhämta dig! OCH att FSK godkänt dina ansökningar om ersättning är ju helt fantastiskt - även om du inte får vartenda öre tillbaka, så måste det kännas skönt att du fick ”vinna” lite någon gång :)

    Hoppas allt är inom ramen för OK med dig, sköt om dig - och vila !!

    Angeluscustos//Tina

    SvaraRadera
  8. Hej Kjell.
    Jag vill önska dig lycka till i tillfrisknandet. Jag blev själv opererad för tarmcancer för snart fem år sedan och mår i dag alldeles utmärkt. Däremot har jag inte dina dåliga erfarenheter av vården, blev opererad i Västerås och kan inte annat än att hylla personalen där. Det verkar vara så att vården skiljer sig stort i olika delar av landet, vilket naturligtvis inte är bra.

    SvaraRadera
  9. Hej Kjell!

    Stark och skrämmande berättelse och lyckönskar dig i tillfrisknandet. Opererad för tramcancer för tre år sedan i Lund och känner mig fysiskt lika stark som innan insjuknandet. En viss oro kommer nog alltid att finnas med genom livet när man drabbas av en allvarlig sjukdom men man lär sig att handskas med den på rätt sätt vad tiden lider.Jag har också bara positiva erfarenheter av vården som fungerade på ett föredömligt sätt på alla plan.

    SvaraRadera
  10. Hej Kjell, vi läste om dig i dag, kan du kontakta oss? Min man har cancer med spridning till levern. Kan ej opereras i Sverige. giselabergkvist@ymail.com

    SvaraRadera
  11. Fantastiskt att du orkar kämpa 2 krig samtidigt, du är verkligen värd en medalj !
    Jag har bott utomlands flera år nu och kan bara hålla med dig att vården här är mycket bättre än i rika Sverige med världens högsta skatter.
    Önskar dig all lycka till och fortsätt kämpa !

    SvaraRadera