2012-01-09


Tack för alla vänliga mail och kommentarer. Imorgon skrivs jag in på Akademiska sjukhuset för nedläggning av min krångliga stomi. Det här blir fjärde försöket att bli av med eländet, så jag packar för säkerhets skull ned stomigrejor om operationen inte blir av. Första försöket gjordes i Paris för två år sedan, då hade skarven efter tarmtumören dragit ihop sig och stoppade nedläggningen. Andra gången sprack en blodåder under levern vilket tog så lång tid att lappa ihop att professor Adam inte ville hålla mig nedsövd längre. Tredje gången var i Sverige när läkarna till slut vägrade på grund av mina cellgifter. Så jag håller tummarna, men blir inte förvånad om jag känner stomin när jag vaknar efter onsdagens operation. OBS, att jag inte svarar på mail resten av veckan - förhoppningsvis är jag tillbaka till helgen.
Försäkringskassan har ändrat sina bedömningar, troligen för att anpassa sig till den nya lag om fri patientrörlighet inom EU som kommer i år. Tidigare sa man alltid nej om ”sjukdomen eller tillståndet inte behandlades i Sverige". Genom att omtolka den så kallade Jellinekdomen i Regeringsrätten individualiserade FK dessutom bedömningen, så att man alltid nekade ersättning för canceroperationer där svenska läkare vägrade göra ingreppet, trots att utländska läkare utförde det. Därför förväntade jag mig ett dubbelt nej till ersättning för lungoperationerna i Freiburg, både på grund av att tekniken med laserkniv bara används experimentellt i Sverige och att det i mitt fall var för många lungmetastaser för att svenskarna skulle vilja operera.
Men så kom ett samtal från handläggaren (man får aldrig något skriftligt när FK betalar ut…) som bekräftade att man ger mig ersättning. Det här är andra gången FK betalar ersättning för laserstödd kirurgi av lungmetastaser i Tyskland, vilket tyder på nya regler.

3 kommentarer:

  1. Önskar dig lycka till och hoppas det går bra.

    SvaraRadera
  2. Lycka till Kjelle och håller tummarna för att det lyckas denna gång
    Kram/Maggan

    SvaraRadera
  3. Hej Kjell! Håller tummarna för att när du vaknar den är borta för alltid. Jag fick veta att det sist jag så till läkare som opererade mig det var att jag ville inte ha en Gucci väska i magen när jag vaknade(man visste inte om det skulle blir eller inte innan operation) och han klarade det på cm. Denna gång ska du också vakna utan. Kram, Iara

    SvaraRadera