2011-12-23


Igår passerade jag en gräns. Den svenska statistiken säger att 90 procent av patienterna har dött tre år efter att de fått diagnosen spridd tarmcancer. Jag tillhör nu de tio procenten som har levt längre, tack vare Herren, Rene Adam och Bernward Passlick i nu nämnd ordning. Jag tänker även på dem som jag hade kontakt med via bloggen, men som inte tillhörde de 10 procenten utan har avlidit. Några var så sjuka att inte ens den skickligaste kirurgen kunde rädda dem, andra hade inte de ekonomiska möjligheterna att söka vård utomlands och orkade inte ta strid mot Försäkringskassan. Jag önskar alla läsare en God Jul, vare sig ni är sjuka eller har hälsan i behåll.  

10 kommentarer:

  1. Ingela Holmlund2011-12-23 09:10

    God Jul på er alla och njut av varandra nu i juletider. Du är verkligen en kämpe Kjell !! Ge Ann - Kristin o Cissi o Louise en jättekram från mig .../ Ingela

    SvaraRadera
  2. Ja Kjell, du tillhör de "exeptionella patienter", de få som trotsar den dystra cancerstatistiken. Du visar tydligt hur livsviktigt det är att vägra acceptera öde/prognoser som någon annan serverar för oss. Därför håller jag inte med dig att all ära för din tillfrisknande får Herre, Rene och Bernward. Du skulle aldrig söka upp dem om du hade accepterat att du skulle leva det antal månader som den första läkare prognoserade. Du sa en gång att bara du i hela din familj inte är byggare. Så det är tack vare din "tjurskallighet" som du blev frisk. Sen kommer Herre, Rene.....

    Gud Jul till dig och din familj!!!

    //Mirjana

    SvaraRadera
  3. Hej Kjell! Så glad att du har varit med en jul till och hoppas med hela mitt hjärta att det blir många, många år till. Tack för allt du har delade med oss. Ha ett Gott År med glädje, hälsa och liv.
    "Giv mig ej glans, ej guld, ej prakt i signad juletid.
    Giv mig änglavakt, över jordens fri!
    Giv en fest som gläder mest den konung
    Jag har bet till gäst!
    Giv ej glans, ej guld, ej prakt, giv mig
    En änglavakt!"
    Zacharias Topelius
    Stor kram till dig och din familj. Iara

    SvaraRadera
  4. Har just läst mig igenom din blogg. Oerhört gripande. Du är beundrandsvärd. Fortsätt kämpa!

    SvaraRadera
  5. min pappa åkte in nu i november och opererade sig samma dag mot en tumör i tarmen och efter en vecka fick han åka hem och han har stomipåse. Doktorerna sa till han att om dom bara tagit bort någon millimeter till från tarmen så hade han varit cancerfri... men snart ska han börja ta cellgifter och jag är så ledsen och rädd att han kommer dö :(

    SvaraRadera
  6. God fortsättning! Statistiken ska tas med en "nypa salt". Hösten 2005 opererad för ändtarmscancer (borttaget 30 cm).Sommaren 2007 metastaser på lever och då gjordes en leverrresektion (47% av levern borttagen). Maj 2010 upptäcktes flera metastaser på båda lungor.Oktober 2011 mindre mängd metastaser upptäcktes på lungor.Går nu åter igen på cytostatika behandling som gör att jag inte orkar arbeta.Mina närmaste och mina promenader gör att det stärker mina tankar att jag ska överleva längre en vad statistiken säger! 59 årig man

    SvaraRadera
  7. Gott Nytt År Kjelle
    Och hoppas på ett lyckosamt år 2012 till dig och din familj
    Hälsning
    Maggan

    SvaraRadera
  8. Kjell, Nu slår årets första solsken Brooklin med häpnad och jag står vid fönstret och till önskar dig ett gott nytt friskt och innerligt kärleksfullt 2012. Tack för dina mail under 2011 och för din blogg som varit en värdefull hjälp och tröst. Tyvärr blev pappa en av de som dog i onödan på grund av att den svenska cancervården vägrade operation.
    Tack för att du delar med dig, det ger andra hopp. Du är enorm i din kamp.

    TACK
    Alma Westfahl

    SvaraRadera
  9. Claes Lagergréen2012-01-04 07:24

    Hej Kjell
    hittade din blogg aldeles nyligen och jag har inte hunnit att smälta allt ännu men det har varit en mycket spännade läsning. Jag har liknande diagnos som du och jag har nu haft celgift och antikropps behandling i nästan 2 år, men jag känner mig inte nöjd med utvecklingen många bieffekter men framförallt jag blir ju aldrig frisk och jag har skickat dig några frågor på din mail-adress och jag hoppas på svar och jag skall träffa min onkolog den 10 jan och det hade varit bra med lite argument innan dess

    SvaraRadera
  10. Kjell, glöm för allt i världen inte dig själv! Du är en stor orsak till att du ger statistiken "på näbben"! Du, din vilja, din envishet och ditt tålamod. Tack för din fina blogg och dina stöttande mail som banade vägen för ett annat tänkande hos mig när det gäller min pappa/Jennie Nilsson

    SvaraRadera