2011-09-08

Tidigare har jag använt uttrycket "ska man skratta eller gråta?" när det gäller Försäkringskassan. Precis samma känsla kommer för mig nu, när jag har läst brevet från Försäkringskassan angående ansökan om förhandstillstånd för operationerna i Freiburg.
Jag skickade in ansökan om förhandstillstånd den 29 juni, idag 2,5 månader senare och tre dagar innan operationen ”överväger” Försäkringskassan att avslå min ansökan och ber om mina synpunkter senast 21 september. Jodå, Försäkringskassan har fått alla uppgifter om att jag opereras den 13 september etcetera, etcetera.
Orsaken till att de ”överväger” att avslå min ansökan är att de inhämtat svar från en onkolog på Radiumhemmet. Den här gången var det alltså inte en ortoped, utan en läkare med nästan rätt specialitet, ännu bättre hade det varit med en thoraxkirurg. Problemet är att onkologen diskuterar om det går att göra RF-behandling på mig eller inte och beslutar att mina sju (!) metastaser är för många för denna teknik. RF-behandling är det ju inte frågan om, utan ett kirurgiskt ingrepp där man i slutfasen använder laser för att skära bort metastasen. Jodå, Försäkringskassan har fått alla uppgifter om hur operationen går till, etcetera, etcetera.
Ska man skratta eller gråta?
Jag har även fört fram de olika åsikterna om antalet metastaser till Försäkringskassan. Akademiska sjukhusets teori om sju metastaser motsägs av sjukhusets egen radiologprofessor, Danderyds radiologer och de franska radiologerna. Men sju låter ju bättre än fyra eller två, om man nu vill avstyrka och Akademiskas remissvar finns i min journal som jag ombads skicka in.
Ska man skratta eller gråta?
Jag har ju gått igenom tre leveroperationer i Paris, varav Försäkringskassan ologiskt nog har avslagit min begäran om ersättning för operation 1 och 2, men betalat större delen av kostnaden för nummer 3. Avslagen för operation 1 och 2 överklagades till Förvaltningsrätten, vilket gjordes 21 april 2010, för snart 17 månader sedan. Mitt överklagande ligger fortfarande på hög, ”inom några veckor” kommer rätten att utse en föredragande för mitt mål och då kan mitt ombud få en uppskattning om när rätten dömer. I år eller nästa år? Det här är alltså den första av tre instanser, så vandringen blir lång innan några pengar kommer tillbaka. För ingen tror väl att Försäkringskassan viker sig redan i Förvaltningsrätten?`
Ska man skratta eller gråta?
Nej, nu ska jag koncentrera mig på operation i Freiburg. På söndag flyger jag till Frankfurt, går ned i "källaren" på flygplatsen och tar snabbtåget mot Basel. Strax innan gränsen till Schweiz ligger Freiburg där jag måndag morgon anmäler mig i receptionen på Universitätsklinikum. Jag kommer varken att skratta eller gråta, men lite nervös är jag – det erkännes!

6 kommentarer:

  1. Stort stort LYCKA TILL med operationen!!!
    Som du själv skriver, lägg nu fokus på operationen och ta FK senare för det är inte så upplyftande att tänka på och positiva tankar är vad du "ska" koncentrera dig på nu, eller hur?
    Lycka till!!!!
    Christel

    SvaraRadera
  2. Stort Lycka till i Freiburg. Håller alla tummar för att allt ska gå på bästa tänkbara vis. Karin

    SvaraRadera
  3. Man måste vara frisk för att orka slåss med försäkringskassan. Jag måste beundra din uthållighet att driva ditt ärende. Jag hoppas att det går vägen i alla avseende. Lycka till med operationen. Anneli Larsson

    SvaraRadera
  4. Blir inspirerad av att läsa om din styrka & kraft fast du är sjuk. Lycka till med din operation det kommer att gå bra./Malin

    SvaraRadera
  5. Hej Kjell
    Jag önskar Dig lycka till!!
    Mvh
    Jonas och Susanna

    SvaraRadera
  6. Lycka till Kjell! Håller alla tänkbara tummar för Dig! Hälsningar Kenneth W

    SvaraRadera