2011-01-11

Jag är rätt fånig. Redan igår, dagen innan behandlingen, började jag må illa. Psyket har sina egna små hyss för sig. Nu är jag nytankad och mår fortfarande illa, men inser att det bara är inbillning, i alla fall går det över så snart jag är sysselsatt med något annat än att känna efter. Å andra sidan mår jag illa igen, bara jag tänker på pumpen med cellgiftet 5FU som nu ska vara inkopplad 48 timmar. Jag har förknippat pumpen med illamående, så den försöker jag förtränga...
Idag träffande jag även min onkolog och pratade om lungorna. De duktiga franska röntgenläkarna säger att jag har två metastaser på 4 respektive 7 mm. På några läkarkonferenser här i Sverige har man sagt olika antal, som mest tror jag det var fem, men i ärlighetens namn pratar man då om ”förändringar”, inte om metastaser. Min onkolog läste alla konferensanteckningar i sin dator och sa till sist – det här är inte utrett ordentligt! Så nu ska även de svenska motsvarigheterna till de franska doktorerna Ghemard och Kunstlinger säga sitt.
Jag har stort förtroende för de här två franska röntgenläkarna efter ett antal besök hos dem, de ingår i Rene Adams team men har även två privata mottagningar i Paris. Jag hoppas förstås på två metastaser och vill då gärna ”knäppa” dem med radiofrekvensbehandling. Man sticker in en nål i metastasen med hjälp av ultraljud och leder in radiovågor i den – värmen från radiovågorna dödar vävnaden och tumören. Efter fyra stora operationer vill jag gärna att nästa ingrepp blir så litet som möjligt och RF-behandlingen brukar bara kräva någon dags sjukhusvistelse. Jag har fått ett namn på en läkare (Eduard Jonas på Huddinge sjukhus) som anses vara bäst i Sverige på RF, ett brev är på väg till honom.
Fighten mot Försäkringskassan väntar fortfarande på att Förvaltningsrätten ska ta upp fallet. Försäkringskassan har säkert ett svårt uppdrag, men agerar ibland underligt. Min onkolog sjukskrev mig till 100 procent efter operationen den 8 december, med intyg och allt. Idag den 11 januari kommer en blankett från Försäkringskassan där jag ska intyga att min arbetsförmåga har ändrats och ange exakt hur mycket jag har arbetat dag för dag, respektive inte arbetat. Suck.

3 kommentarer:

  1. Hej Kjell!

    Skönt att höra av dig lite igen :)
    Saknar dina uppdateringar trots att jag vet att du vanligtvis skriver när det sker någon förändring - vilket borde betyda: inget inlägg = lugn och ro så långt det nu går :) men ändå!

    Hoppas att din behandling nu går bra och att alla kamper med FK och inskränkta läkare slutar till din fördel!

    Om du orkar, hör gärna av dig på mailen!

    Många varma styrkekramar till dig - och sköt om dig!

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas du får "spetsa" dina metastaser och att det gör susen. Lycka till!

    Kram

    /Åsa

    SvaraRadera
  3. Hej Åke! Jag har följt din blogg ett tag nu och den har hjälpt mig mycket. Är i samma situation som du, spridd tarmcancer med metastaser i lungorna. Jag har frågat min onkolog om radiofrekvensbeh men om jag förstod honom rätt fungerade det inte på lungmetastaser?! Vet du var jag kan hitta mer information? Känner du till om det finns någon som är bra på RF i Malmötrakten? Annars får det bli Huddinge även för mig.
    Christina, desperat o förtvivlad

    SvaraRadera