2011-01-17

Beslutet om fri patientrörlighet inom EU har tidigarelagts och redan i morgon 18 januari börjar Europaparlamentets debatt för att 19 januari gå till beslut. Om det blir fri patientrörlighet inom EU har det förstås stor betydelse för alla oss som har problem med svensk sjukvårds eftersläpning. Med fri patientrörlighet kan vi välja vilket EU-land vi vill vårdas i och låta svenska staten ta kostnaden. Jag är bara orolig för att parlamentet kommer fram till kompromisser för att få med länder med ännu sämre sjukvård - där vill man inte se sin magra budget tunnas ut ännu mer när medborgarna åker till grannländernas sjukhus. Men det visar sig snart. Mycket spännande.

3 kommentarer:

  1. Ja verkligen Kjell, man har hört skräckhistorier från Polen och Estland/Lettland, där man helst inte skulle vilja hamna om det sket sig - figuratively speaking ;o) - men man kanske inte har något val om det här beslutet går igenom? Spännande och lite skrämmande, med tanke på att flera EU länder ligger efter oss i utvecklingen.

    Hur går det för dig?! Här håller jag tummarna så det gör ont :)

    Styrkekram <3

    SvaraRadera
  2. P.S. Jag menar - bättre att få någon vård överhuvudtaget, än ingen alls… D.S.

    SvaraRadera
  3. Men det verkar ju inte som att det blir helt fritt fram att välja vård utomlands. Jag uppfattar det som att det - naturligtvis - blir restriktioner även kring detta.

    För att citera min man: man skall inte ropa hej förrän man kommit över ett bäcken (eller hur det nu heter).

    SvaraRadera