2010-10-25

Det låter rimligt att tarmcancer beror på den mat vi äter. Min far hade en favorithistoria om slaktaren som låg för döden och samlade sina barn kring sängen. ”Jag lämnar inga pengar och ingen egendom efter mig,” sa slaktaren. ”Men ett livsviktigt råd ska jag ge er: Ät aldrig korv!” Slaktaren visste nämligen vad korven innehöll…
Vår yngsta dotter har lärt mig att läsa innehållsförteckningar på maten. Kort innehållsförteckning är bra, en lång innebär att det förekommer många tillsatser som kan vara mer eller mindre bra för hälsan.
Det är speciellt tillsatsen E250 som allt oftare misstänks vara cancerframkallande. E250 är natriumnitrit, NaNO2. Det är ett konserveringsmedel som används i nästan alla charkvaror från bacon till leverpastej och korv. Natriumnitrit skyddar mot botulism, som är sjukdom orsakad av bakterien Clostridium botulinum. Botulism kallades förr "korvsjuka" och var ofta dödlig. Bakterien bildar ett mycket potent gift som angriper våra nervsystem. Det förekommer ytterst få fall i Sverige och bakterien har då nästan alltid kommit från fisk. Att charkbranschen tillsätter natriumnitrit i alla sina produkter beror till stor del på de långa hållbarhetstider som handlarna kräver. Natriumnitrit ger också köttet en rödare färg som anses vara mer aptitlig.
Men har man tarmcancer i släkten, så är det säkrast att undvika charkvaror som innehåller E250. Speciellt eftersom det finns alternativ, Coop har KRAV-märkt korv om inte innehåller E250, ICA har börjat sälja ”korv utan E-nummer” från Olsson Chark i Göteborg. Med dagens metoder bör det vara riskfritt att äta sådana produkter sin inte har passerat bäst-före-datum. Giftet som bakterien producerar är dessutom värmekänsligt, det blir ofarligt efter sex minuter i 80 grader, så ordentlig genomstekning rekommenderas av Livsmedelsverket.
Imorgon är det behandling nummer 9 i den här sekvensen. Jag ser inte fram mot "tankningen", men har inte så mycket val. Den 8 november är det röntgen och möte med professor Adam i Paris, då ska vi planera resten av kampen mot cancern.

5 kommentarer:

  1. Är själv inne på kur sju och ska avsluta nummer åtta av denna sort, sen får vi se i december vad sog sägs...

    Jag ösnkar dig ALL lycka i mötet med P. Adam

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Kjell, jag har påverkats enormt av din berättelse. Och har tyvärr fått veta att min grannes bror har fått samma diagnos som dig. Vill du höra av dig till mig angående detta, så vore jag djupt tacksam. Mvh, Frida.

    fridahentila@hotmail.com

    SvaraRadera
  3. http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article8056187.ab

    läste idag om en kvinna med tarmcancer
    och sjukvårdens slarv
    hur kan detta hända
    lycka till i Frankrike
    /Sara

    SvaraRadera
  4. Jag rensade min emailbox och läste dina gamla email....Kjell, du är verkligen en god människa!

    Håller tummarna nu och hoppas att du kommer på onsdag med goda besked. Hejar dig och Rene.
    kram//Mirjana

    SvaraRadera
  5. Jag håller med Mirjana :o)
    din blogg och dina email läser jag ofta och får kraft. Är Nytankad idag nr 13 - bläää
    /Christin

    SvaraRadera