2011-10-21

Jag har nog inte förstått det än, men jag är sedan i tisdags tumörfri för första gången på ett okänt antal år. Fantastiskt med tanke på att jag var i praktiken dödsdömd för snart tre år sedan! I Paris opererade professor Rene Adam mig tre gånger och tog bort primärtumören och totalt 20 st levermetastaser; I Freiburg har professor Bernward Passlick opererat mig två gånger och tagit bort 12 (tror vi, analysen är inte klar än) lungmetastaser. I Stockholm ville man inte operera mig alls.
Det är synd att man inte törs operera de komplicerade fallen i Sverige, så många cancerpatienter dör i onödan på grund av denna…vad ska vi kalla det? Försiktighet? Feghet? Pessimism? Jag väntar fortfarande på en förklaring varför man i Sverige väljer att inte operera när man kan rädda liv. Det kan inte vara av ekonomiska skäl, för omfattande kemoterapi är dyrare än några operationer. Det måste bero en defaitistisk inställning, att ”det är kört även om vi opererar”. Men då har svenska kirurger helt annan information än övriga Europa där man slåss för sina patienters liv. Mycket märkligt.
Jag inser att min cancer kan komma tillbaka. Det är till och med troligt att den gör det. Men hur värderar man att få leva "några extra år"? Situationen har inte blivit sämre om vi gör en ny operation i Paris eller Freiburg om två, tre år. Jag är lika välkommen tillbaka till båda sjukhusen. OM jag betalar, förstås. Men jag kan också bli frisk.
Sedan har vi då Försäkringskassan som vägrar ersätta canceroperationer utomlands, men gärna slantar upp för fetmaoperationer. En ytterst märklig, ologisk och inkonsekvent attityd som inte följer Regeringsrättens domar. Man tutar och kör i tät dimma och mörker.

16 kommentarer:

  1. Vad roligt att du har kommit så här långt på din resa. För vår del har den nyss startat och jag har läst om din resa (inte hela) och vi känner igen oss i frustrationen att ingen kirurg törs/vill/kan eller vågar göra detta i Sverige. Men din blogg har gett oss lite mer hopp och dina tips och råd vad man kan göra har jag tagit till mig. Jag har bett om "second opinion" i förrgår. Lycka till i fortsättningen. Stor kram från mig, en anhhörig till cancerdrabbad som också bloggar om en tuff resa

    SvaraRadera
  2. Vad härligt att läsa att du är tumörfri! Håller tummarna för att det fortsätter så, du verkar vara en människa som fixar det mesta! :-D

    SvaraRadera
  3. Önskar dig av hela mitt hjärta en totalt cancerfri framtid.
    Din blogg är ett otroligt stöd och en fantastisk hjälp i kampen mot tarmcancer. Tack vare dina efterforskningar får många drabbade nytt hopp. Hoppas också att FK tar sitt förnuft till fånga.Det kan inte vara meningen att man själv ska behöva betala för vård utomlands pga "feghet" hos berörd svensk onkologi.
    Allt gott önskar
    Inger, anhörig till tarmcancerdrabbad

    SvaraRadera
  4. Grattis Kjell- njut av detta mycket glädjande besked!! /Kenneth

    SvaraRadera
  5. Kjell! Har följt Dig hela vägen Du modiga o duktiga man, som ger hopp om liv. Önskar Dig allt gott i fortsättning. Jag är med Dig.

    Carpe diem Margit

    SvaraRadera
  6. STORT; STORT GRATTIS! Det måste vara en enorm känsla för dig att till slut övervunnit allt. Vad morgondagen för med sig har vi ingen aning om så det är ingen idé att tänka på det. Nu är du tumörsfri och med din envishet är jag övertygad om att du kommer vara det resten av ditt liv. Jag är jätteglad för din skull. Du är en förebild som borde uppskattas mera av Svensk sjukvård.

    SvaraRadera
  7. Vad underbart, efter allt du gått igenom (och går igenom). Tack för att du delar med dig, det ger andra hopp. Själv förlorade jag min man i koloncancer för det gick inte att göra nåt då cancern hade satt metastaser i lunga o lever!!! Tyvärr tror man oftast på läkarna eller orkar inte gå vidare.. så stort tack till dig som delar med dig till andra. Kram

    SvaraRadera
  8. Grattis Kjell!
    Vilken resa....3 år av ständigt sökande av nya metoder, möjligheter, kirurger och nu är du cancerfri. Fk kommer att ge sig också....
    vill tipsa dig om artikeln om framtidens cancerbehandling i nya numret av Illustrerad vetenskap.

    Hoppas att du inte lägger ner bloggen nu....
    kramar//Mirjana

    SvaraRadera
  9. Grattis! Har följt din blogg ett tag men aldrig kommenterat. Var roligt att höra att du är tumörfri. Hoppas verkligen att det förblir sà! /Marlene

    SvaraRadera
  10. Va härligt! Gläds med dej och din familj och håller tummarna för dej nu!
    Håller med dej att det är en märklig värld vi lever i när man numer utan att blinka "slantar upp" för fetmaoperationer i parti och minut!!! Fel fel fel!!

    SvaraRadera
  11. Jag är så glad för din skull Kjell, stort grattis.

    SvaraRadera
  12. Jag har läst om dig i ett par år. Är grymt imponerad av dig. Mycket intressant också och jag hoppas att cancerforskningen tar del av ditt fall istället för att de bara fokuserar på gifter och gener.Du är trots allt ett levande bevis på att annat fungerar.

    SvaraRadera
  13. Så starkt och modigt av dig att kämpa för dessa operationer när svensk sjukvård svek. Hoppas att du får många bra år med livsglädje!

    SvaraRadera
  14. Det är med stor glädje jag läser detta. Alma

    SvaraRadera
  15. Hej och grattis. Jag har följt dig en längre tid och måste beundra din styrka att vara sjuk noch ändå stångas med både sjukvård och försäkringskassan. <jag själv befinner mig just i början av att behöva kämpa både mot sjukvården och försäkringskassan. Har spridd åggstockscanser, och har nyligen fått reda på att den har kommit tillbaks. Vet att det finns en behandling med varm cytostatika i uppsala som hade kunnat hjälpa i mitt fall. Men i region skåne där ger man ingen remiss till uppsala. det blir alldeles för dyrt. Vad gör man? operationen kostar runt 1 miljon och det är ju inget man har i bakfickan. Kan man få det genom försäkringskassan? Det finns ju i sverige. Är det nån som vet hur man gör? hör av er i så fall.kramar anneli anneli.larsson1@bredband.net

    SvaraRadera
  16. Grattis och fortsatt lycka till! Du är enorm i din kamp och hjälper många.
    Stor kram

    SvaraRadera