2010-08-10

Fjärde behandlingen, samma biverkningar, samma känsla av att bära en 10 kg tung ryggsäck. Imorgon blir det röntgen för att kontrollera om cellgifterna biter eller om tumörerna växer. Operation för att ta bort kvarvarande metastaser i lever och lungor kräver att de är i ”regress”, att de minskar i omfång – annars blir inte ingreppen effektiva.
Hade jag röntgats i Paris hade jag fått resultatet en kvart senare, när röntgenläkaren berättar exakt vad han har hittat jämfört med förra röntgen. Men nu är det i Sverige och då får jag vänta 10 dagar innan den remitterande läkaren redovisar resultatet...
Låt mig under tiden upprepa några bra tips om hur man kontrar några av biverkningarna från en celllgiftsbehandling (ja, jag vet att det heter cytostatikabehandling, men ordet cellgifter beskriver bättre hur man känner sig som i skrivande stund, dag 2).
Persiljeavkok (tack, kära hustru). Alla drabbas av sämre blodvärde (hb) under en behandling. Persiljeavkoket är en effektiv hjälp. Koka 4 knippen persilja (gärna KRAV eller ekologisk, annars så grönt som möjligt) i 4 liter vatten i 30-40 minuter. Låt dra över natten. Drick ett stort glas varje dag.
Vichyvatten (tack, syster Inga). Munsår är en liten, men smärtsam biverkning. Om man dricker en flaska Vichyvatten varje dag så förebygger man munsåren - men har ett sår börjat bildas så är det bara att lida tills det läker. Har inte hittat något bra medel, bäst fungerar gammaldags Vademecum.
Smörgåsrån (tack, syster Helen). Halsbrännan kommer direkt efter behandlingen och medel som Zantac hjälper inte alltid till 100 procent. Köp de tunna smörgåsrånen från Göteborgskex i röd förpackning och tugga i dig ett eller två som förstärkningsmedel när du inte kan sova på grund av halsbrännan. Det fungerar.
Proviva. Fungerar bra för att normalisera tarmen som irriteras rejält av cellgifterna. Om jag ska döma av hur min stomi ser ut så är det rejält svullet i tarmarna cirka 10 dagar från behandlingsstart. Jag dricker ett glas Proviva nypon varje dag under cirka en vecka för att sedan bara dricka vid behov. Tidigare var jag tvungen att dricka två glas per dag för att inte bara få vatten i påsen. OBS att flera cellgifter, speciellt Irinotekan, kan orsaka en allvarlig diarré som kan kräva sjukhusvård för att klara. Den uppstår antingen direkt vid behandlingen, eller någon gång under dag 2-5, så kallad fördröjd diarré. Båda varianterna kan vara farliga då de snabbt torkar ut och försvagar - ta kontakt med behandlingsavdelningen direkt.
Slutligen några ord om kylmössa. Jag tycker att cancern påverkar mig och min familj så mycket att åsynen av mig själv utan hår på huvudet skulle ytterligare bryta ned allas vår motståndskraft. Viljan och uthålligheten betyder mer än vi förstår i kampen mot cancern. Kylmössan är en enkel åtgärd för att behålla håret, möjligen är den obehaglig direkt när den sätts på - men det går över efter 5 minuter. Därför är det lite märkligt att kylmössor motarbetas på många sjukhus. Motiveringen är att det kan det kan gömma sig små "metastasfrön" i skalpen dit inte cellgifterna når på grund av (eller tack vare) att kylan krymper blodådrorna. Enligt en svensk professor gäller detta främst andra cancerformer som bröstcancer där man har sett spridning till skelettet när kylmössa har används vid behandling efter kirurgiskt ingrepp. När det gäller tarmcancer är den typen av spridning mycket, mycket ovanlig att professorn tycker att fördelarna överväger.

11 kommentarer:

  1. Kjell mina röntgen bilder skickades till
    Barcelona från Östra Sjukhus i Göteborg
    det finns inga röntgen läkare nu i semester tider, jag fick vänta på svar 3-veckor
    sedan finns det inga lediga läkare som kan ringa till mig och berätta om bilder
    hoppas att det går bätre för dig
    jag skulle önska att din blogg blev en bok
    du har hjälp många undär din resa
    ha det bra. Sara

    SvaraRadera
  2. Bra tips Kjell, ska testa persiljan. Proviva har jg börjat testa nu då jag i första hand har haft problem med trög mage...
    Hade läkartid inför kur nummer fyra i går och förväntade mig lite mer info om hur Oxaliplatin + Xeloda har gett något resultat så här långt men då had man alltså inte hunnit tolkat och jämfört CT-bilderna som togs för en vecka sen... så det blev mer en diskussion om att jag inte accepterar annat än att dom jobbar för att hålla mig vid liv så länge som möjligt, diskussion om att sätta in även Avastin, operation av huvudtumören och metastaser... Drar igång en ny kur idag och hoppas jag ska vara lika förskonad nu som tidigare vad gäller biverkningar :)

    SvaraRadera
  3. ps från jb;
    om du klickar på jb i början av mina inlägg så kommer du direkt till min blogg...

    SvaraRadera
  4. Det här är en riktig cellgifts-manual. Tack Kjell för att du hjälper andra även när du själv mår som värst....

    Jag tänker på dig och din familj och ber...
    mvh//Mirjana

    SvaraRadera
  5. Bra idé med persiljeavkok. Jag äter stora mängder med färsk persilja och bladspenat med ibland blir man ju lite trött på det då är ju avkoket ett jättebra alternativ. Håller tummarna för bra röntgensvar! Hur var det nu igen, kör du folfiri med tillägg av avastin nu eller bara folfiri?
    Jag prover just nu att göra ett litet tillbaka hopp vad gäller medicineringen efter lite halvdant resultat vid senaste kontrollen av folfiri+vectibix, så nu får jag eloxatin (vilken var det allra första jag fick -06) + xeloda.
    Hälsningar
    Elisa

    SvaraRadera
  6. Hej! Kunde inte sluta läsa din blogg när jag hittade hit för några dagar sedan...vilken resa livet tog dig och din familj med på och vilket uppvaknande om hur sjukvården fungerar. Som någon skrev lite högre upp - din blogg i bokfom skulle verkligen vara något! Ditt språk är underbart ( jounalist, var det;)
    Nu har du fått ännu en trogen läsre som bänkat sig på hejjaläktaren.
    // Varma tankar till dig och din familj från Jenny i Mälarhöjden.

    SvaraRadera
  7. Hej Kjell!
    Tack för all information! En kommentar om koloskopi: Man kan be att få en lätt, lätt narkos så att man sover djupt under tiden. Jag hade turen att hamna hos en läkare med en mycket duktig narkossköterska, de sövde ner mig en kvart, jag sov jättegott, de väckte mig igen och jag mådde precis som vanligt och kände INGENTING av koloskopin - varken under tiden eller efteråt.
    Det är konstigt att man i Sverige verkar utgå ifrån att koloskopi ska vara så plågsamt och inte ens rekommenderar den här lätta narkosen på många ställen i landet. (jag tror att narkos vid koloskopi är standard i till exempel England).
    Jag håller tummarna för din behandling och dusten med försäkringskassan!
    Valeska

    SvaraRadera
  8. Hej Kjell!
    Hamnade på din blog av en slump och tänkte att jag skulle bidra med det lilla jag kan. Har man problem med munsår finns det på apoteket små tuber med en klister-liknande substans som man applicerar över munsåret och som då fungerar som ett plåster. Dom löser inte alla problem men det kan vara skönt om man har många eller jobbiga blåsor och då framför allt när man ska äta. Det kan vara värt ett försök!

    Jag hoppas allt går bra för dig!
    Johan

    SvaraRadera
  9. Ny bloggdesigne!!!

    Och vad härligt att kunna se dig, Kjell!

    mvh//Mirjana

    SvaraRadera
  10. Hej Kjell,

    idag blev det en liten kram här istället för på mailen :) Fint du gjort här, skönt att få se dig på bild, du ser ut som en underbart fin människa, precis som du visat dig vara i vår kontakt!
    Jättebra tips - proviva och persilja är standard här också :) fast jag har inte gjort avkok på det, måste testas! Munsåren har jag försökt hålla borta med Loka och Ramlösa, konstigt nog inte Vichy - men det har väl ungefär samma verkan antar jag :)

    Tack för att du är du, din styrka och dina ord!

    Stor styrkekram :)

    SvaraRadera
  11. Hej Kjell!

    Är det dags för omgång 5 med cellgifter idag....skickar en JätteStorBamseMegaStyrkeKram till dig och din familj.....och till tumörer skickar jag en enkel biljett till helvete!!!
    //Mirjana

    SvaraRadera